Jumaat, 2 September 2011

KITA DI GOLONGAN MANA???

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARKATU
Semoga tuan2 yang dimuliakan ALLAH s.w.t senantiasa di dalam taufiq dan hidayatNYA dan dibawah rahmatNYA. Pastinya tajuk di atas membuat kita tertanya2, tetapi sebelum kita melayari dengan lebih jauh lagi artikel ini marilah kita bersama2 buka minda dan hati dahulu seluasnya agar kita dapat melayari artikel kali ini dengan lebih tenang dan lapang. 


Sesungguhnya seperti kita seia maklum dahulu kehebatan sejarah islam di dunia, yang mana 2/3 dunia di kaki para sahabt r.a, apalah agaknya rahsia kejayaan mereka.. adakah mereka berjuang atas tiket parti seperti sekarang atau menubuhkan sesuatu kumpulan atau persatuan atupun mncipta ideologi2 untuk menakluk dunia dan mnjadi hebat lalu dihormati dan  disegani. Sesungguhnya tidak sama sekali, perasaan hormat, digeruni, isegani yg diletakkan ALLAH dlm hati2 musuh2 islam pada waktu itu ke atas shbt asbab para sahabt r.a mempunyai iman yg benar kpd ALLAH .s.wt.. mereka tidak prnah meyakini segala teknologi atau apa2pun ieologi utk membngun maju,tetapi mereka hanya usahakan atas iman dan amal mereka, mereka ahanya memikirkan bagaimana utk memasukkn kalimah toyyibah ini ke dlm hati setiap umat muhammad s.a.w dan bagaimana umat dpt mntaati sgl prnth ALLAH s.w.t. Sedikit pun mereka tidak tunuk kpd dunia dan terkesan dngn dunia tetapi dunia yg terkesan dngn mereka.. ini krn amalan2 yg mereka bawa seperti yg dia ajar oleh nabi muhammad s.a.w..


4 perkara itu adalah:
  • TIANG UGAMA
  • TULANG BELAKANG UGAMA
  • GANJARAN UGAMA
  • HATI UGAMA
***********
TIANG UGAMA
(solat berjemaah)

Sebelum Nabi SAW mengembuskan nafasnya yang terakhir, Nabi ada pesan kat Umat supaya Menjaga SOLAT, SOLAT ! SOLAT ! dan di akhirat kelak, soalan yang pertama kali akan di soal adalah solat, jika solat di terima, maka amalan lain semuanya akan di terima.., jika tidak., naduzubillah, sia sialah amalan yang lain walaupun beribu tahun beramal dah berjaya membina Negara islam sekalipun.

 Jika disebut utk membina kerajaan islam, ada satu golongan yang sibuk berusaha ke sana kemari berceramah sehingga mengeluarkan ayat2 yang kurang manis utk didengar yg dilemparkan kepada saudara seagama yang lain semata2 untuk meraih sokongan dari masyarakat, adakah ini cara nabi s.a.w yang menyebabkan perpecahan umat seperti yg telah direncana oleh golongan dajjal laknatullah. Sesungguhnya musuh2 islam ,inilah mereka mahukan perpecahan umat islam,tanpa mereka bersusah payah hanya menabur sedikit fitnah utk memecahbelahkn umat islam. Dikalangan para ilmuan mereka pula sering memandang rendah kepada insan lain sehingga ada yang menyatakan dengan nada sindiran berkata ''ada golongan yang jaga solat 5 waktu kat masjid tapi sia sia sebab tak buat usaha untuk dapatkan Negara islam ''  Inilah masalah umat akhir zaman lbh2 lagi yg kononya bergelar uztaz yg berilmu agama, berilmu tetapi hilangnya keberkatan ilmu tersebut di mana ALLAH menarik kefahaman agama dlm kehidupan mereka sehingga bercakap berlandaskan nafsu sahaja.
Jika dikatakan mereka tidak faham agama pada ilmu yang mereka ada, pasti mereka akan marah, al maklumlah mereka terpelajar mana mahu mendengar cakap orang lain, mereka sahaja yang benar dan orang lain salah. lebih2 lagi dr golongan2 yg tak berilmu. Adakah ini yang rasullullah s.a.w ajar?


Firman Allah: Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat (at taubah:18)
ada pula dlm golngan ini yang menafsirkan hadist ini bahawa seluruh bumi Allah ini adalah masjid Allah, kita boleh solat di mana sahaja, Nabi pun ada solat di rumah, di padang.
ALLAH menarik nur ilmu dari hati mereka, ilmu ada tetapi tidak mampu memahami ilmu yang ada dan mengamalkannya.

Dlm kitab Muslim, halaman 89, hadith riwayat Al bukhari, Dari abu hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda,
“Demi Dzat yang nyawaku berada di tangan-Nya, sungguh aku berkeinginan untuk memerintahkan (agar) mengumpulkan kayu bakar, kemudian aku menyuruh muadzin mengumandangkan azan untuk solat, kemudian aku menyuruh seorang lelaki untuk mengimami jamaah, lalu aku pergi menjumpai orang orang yang tidak solat dengan berjemaah lalu membakar mereka di rumah-rumah mereka. Demi Dzat yang jiwaku di tangan-Nya, seandainya sesorang mengetahui pasti ia akan mendatanginya walaupun harus berkeringat ataupun hujan deras.

 hadith riwayat Abu Daud, dari abu hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Aku mahu untuk menyuruh beberapa pemuda mengumpulkan sberkas kayu-kayu api dan pergi ke rumah orang-orang yang bersembahyang di rumah masing masing tanpa uzur syarie, dan membakarnya.

Kini kita hanya bercermah utk org dtg kpd ceramah2 kita atas lndasan parti berbnding mngjak manusia kmbali kpd rumah2 ALLAH, masihkah mereka tidak nampak bahawa Tiang agama yang mereka selalu katakan selama ini yang mereka sendiri telah bengkokkan di atas kekurangan kefahaman dlm agama walaupun ilmu setinggi gunung sekalipun. Mengapa RASULLULLAH S.A.W bersusah payah ketika sakit tenat masih lagi mahu ke masjid mendirikan solat berjemaah di masjid sehingga di papah 2 org sahabat dan banyak hadist2 lagi yang ALLAH mencela kepada mereka yang tidak mendirikan 5 waktu Di rumah2 ALLAH. Bukankah ini adalah amalan sunnah, bukannya sunat!!!! Inilah cara menyatukan umat bukan cara kita sekarang yg dianggap kononnya atas prjuangan agama tetapi hakikat jauh dr cara yg nabi ajar tetapi mengikut cara musuh2 islam.

 Bila ada pendapat mengatakan solat jemaah di masjid itu fardu kifayah, maka orang munafik mulai berfikir dengan ambil mudah iaitu, jika dah ada orang pergi, kita tak payah pergi, cukup solat kat rumah.., ini fikir orang munafik.., orang beriman bila dengar fardu kifayah, mereka kata: saya kena buat, orang lain tak payah!!
Jika semua orang kampung fikir dengan fikir orang yang beriman, maka penuhlah masjid!! insyaALLAH.
Hari ni masjid kosong sebab kita berfikir macam orang munafik,  nauzubillah.. moga2 ALLAH mengampuni kita semua.

Maka disini kita boleh renung sejenak, siapakah golongan yang benar2 menjaga solat lima waktu kat masjid mengikut sunnah rasullullah s.a.w sehingga golongan ini sendiri berjumpa umat mendakwahkan kepada masyarakat akan kepentingan solat berjemaah di rumah2 ALLAH.

Dalam Al Quran, ALLAH ada berfirman yang mahumNYA
Wahai orang yang beriman, berimanlah…”
Adakah ayat ini kita faham ? untuk kita lebih memahami kita tukarkan sedikit ayat ini
supaya kita lebih memahami.
“Wahai orang yang duduk, duduklah…”
“Wahai orang yang berdiri, berdirilah…”
Tentu kita akan marah kan..kita dah duduk nak kena duduk lagi.. dah berdiri nak kena berdiri lagi.
Tetapi sesungguhnya AL QURAN itu bahasanya cukup indah.

Menegur atau menyaran sesuatu dengan penuh brhikmah, bagi hambaNYA yang di campakakan kefahaman ilmu didadanya pasti mereka akan faham
“Wahai orang yang duduk, duduklah macam nabi SAW duduk, cara sunnah yang beradab dan merendah diri dan janganlah duduk seperti cara Yahudi,Nasrani duduk, ikut logik akal sahaja!!!
Jadi, Itulah maksud ayat dia atas, kita dah beriman, tapi kita belum beriman macam Nabi SAW dan Sahabat beriman. Bukankah nabi mendidik iman sahabat selama 13 tahun, Bukankah ini satu tempoh yang lama. Jadi dakwah orang islam yang beriman kepada iman yang di kehendaki oleh Allah dan rasul, bukan beriman dengan cara yang nafsu kita suka.Inilah yg musuh2 kita mahukan kita hanya beriman sekadar dibibir tetapi bukan sepenuhnya di hati seperti sahabat2 r.a.

Jadi, kepada mereka yang BERSOLAT, bersolatlah macam NABI BERSOLAT. dimana ? di rumah2 ALLAH S.W.T

Hazrat Abdullah bin Ibnu abbas r.a berkata bahawa rasulullah SAW bersabda,
“Sesiapa yang mendengar azan dan tidak pergi solat berjemaah tanpa sesuatu uzur maka solat yang di kerjakan itu tidak terima,” para sahabat bertanya, “apakah uzur itu?” Jawab rasulluah SAW, “takut dan sakit’(Hadith riwayat Iman Abu Daud dan Ibnu Hibban)
Tuan-tuan, Kejayaan manusia bila taat perintah Allah ikut cara Nabi Muhammad s.a.w.
Bila azan berkumandang, Nabi SAW dan semua sahabat pergi solat jemaah di masjid, tetapi kita sering beri alasan,sakitlah, penatlah, jauhlah, perasan sibuk, itu ini begitu begini, maka tahniah kepada kita sendiri kerana masih taat perintah Allah dengan solat di rumah, tapi celakalah bagi mereka kerana mengingkari Rasul dengan tiada langsung perasaan bersalah meninggalkan sunnah Nabi, tapi mahu pula nak syafaat nabi di sana, adakah nabi mahu mengaku kita umat jika sunnah2 baginda s.a.w kita tinggalkan ? Jadi kita boleh sama2 kumpul jawapan utk memberi jawapn kpd soalan2 ALLAH, kenapa tak mampu berjemaah dirumah2 ALLAH......

Kita pula sering kata..
alahhhhhhhh Sunnah tu sunnatje.., buat dapat pahala, tak buat tak apa..
Inilah kata2 yang menyesatkan kita.
Sesungguh nya kedua2 perkara ini adalah jauh berbeza
Sunnat: buat dapat pahala, tak buat tidaka menapa tetapi amatlah rugi ialah takkan taknak pahala tambahan. Duit tambahan nakkan.. sanggup kerja OT utk keperluan dunia apath lagi keperluan akhirat lagi2 lah kena buat.
Sunnah: buat dapat pahala banyak malah lbh mulia dr arasy ALLAH, tetapi jika tinggalkan, Nabi    tak mengaku ummat!!!
mcm mana nak ngaku saudara jika sauar kita sendiri buang kita mcm tulah kita hari ini membuang sunnah2 nabi dlm kehidupan, kononnya ketinggalan zaman.nauzubillah 

 Nabi s.a.w pernah bersabda" Siapa yang mengikut sunnah2 aku tanda dia mencintai aku, siapa yg mncintai aku dia brsama2 aku di dlm syurga "

Nak lagi mudah faham, ibadat2 tambahan seperti solat dhuha,solat rawatib etc adalah sunat, tetapi CARA SOLAT itu di kerjakan, itu adalah SUNNAH!!  cth bersolat di masjid secara berjemaah.

''Di riwayatkan daripada Hazrat Abdullah bin Mas’ud r.a katanya, Sesiapa yang berhasrat menemui Allah pada hari esok sebagai seorang islam maka hendaklah dia memelihara solah solah fardu dengan mengerjakan solat di tempat azan di azankan(yakni di masjid). Allah telah mengsyariatkan untuk Nabi kamu jalan petunjuk, dan solat berjemaah adalah salah satu daripada jalan jalan petunjuk. Jika kamu bersolat di rumah sebagaimana yang di lakukan oleh mereka yang meninggalkan solat berjemaah maka sebenarnya kamu telah meninggalkan sunnah Nabi kamu Dan apabila kamu meninggalkan sunnah Nabi kamu maka sesatlah kamu…(hadith riwayat imam muslim, abu daud, Nasai dan Ibnu Majah)''

Jadi tuan2 yang mulia, tanya lah diri, cerminlah diri adakah kita dlm golongan yang menitik beratkan mendirikan solat berjemaah 5 waktu di rumah2 ALLAH S.W.T atau hanya melepaskan batuk di tepi tangga sahaja, sekadar cukup syarat solatje. Marilah kita sama2 bentuk fikir semula dan belajar2 berusaha mengamalknnya, insyaALLAH ALLAH akan mbntu hambaNYA yg berazam utk berubah kpd yg lbh baik.
--------------

TULANG BELAKANG UGAMA
( DAKWAH )

Ini satu bab lagi yang ramai ulama dan para ustaz keliru apatah lagi org awam mcm kita ni..
Wahai orang yang beriman, berimanlah
Wahai orang yang berdakwah, berdakwahlah
Wahai ustaz dan ulamak, Berdakwahlah kamu macam Nabi berdakwah
Bukankah ulamak pewaris Nabi ?
Kenapa berdakwah cara yahudi, nasrani, majusi ?
Adakah Nabi tersilap mewarisi ?
Atau ulama kini bukan sebenarnya ulama yg mursyid ?
Kenapa tergamak menyesatkan ummat ?
Ilmu yg ada hanya utk kpntngan peribadi.
ALLAH akan memperhitung ilmu2 kamu disana !!!
Dahulu para sahabt menangis menyampaikan sesuatu ilmu berbanding  segelintir ulama2 kini kerana para sahabat faham akan setiap ilmu yg mereka sampaikan pasti akan diperhitungkan. Inilah para sahabat r.a yg memahami agama seperti yg ALLAH kehendaki.

Hari ini ramai ustaz dan ulamak tidak berdakwah seperti Nabi berdakwah n para sahabat r.a, bukankah ini ummu ibadat dan sunnah yang tertinggi. Benarlah, Usaha dakwah ini ialah pilihan ALLAH bukan kerana kebolehan. Jika kebolehan pasti kutu rayau,penagih dadahpun tak buat usaha agama ini tetapi ia pilihan ALLAH, mungkin ada sesuatu amal yg ALLAH suka hingga memberi hidayah memilih utk membuat usaha agama ini seperti para nabi n para sahabat. Jika dulu semua 124 ribu Nabi berdakwah dari pintu ke pintu, hati ke hati, berjumpa masyarakat sehingga ada di antara mereka dibunuh, dihina, dilukai tapi hari ni ustaz dan ulamak(bukan semua) hanya menanti ummat datang kepada mereka, duduk di kerusi dengan senang lenang dan duit masuk ke poket tiap2 bulan berbeza dengan para nabi n para sahabat yang pergi cari ummat n korbankan segalanya utk agama tetapi kita pula mengumpul dunia dari agama. Adakah kita lebih mulia dr para nabi n para sahabat ini sehingga kita meninggalkan kerja usaha agama ini.

Mungkin mereka keliru dengan MENGAJAR dan MENGAJAK, MAJLIS ILMU dan MAJLIS DAKWAH.

Dalam majlis ilmu, pelajar kena mencari guru, guru yang bercakap di muliakan, orang yang mendengar kena rendah hati. Jika ini, tuan2 guru tidak dpt ditarbiah hati mereka kerana sentiasa dimuliakan.
Tapi dalam majlis dakwah yang biasa para Nabi buat di depan pintu rumah orang yang baginda dakwahkan itu: Guru kena cari pelajar.., orang bercakap kena rendah diri dan orang yang mendengar kena di muliakan.., walaupun dia orang kafir dan jahil sekalipun. Inilah jln ALLAH akan mertarbiah kepada sesiapa yg membuat kerja usaha agama ini seperti ALLAH mentarbiah para nabi dan para sahabat sehinggakan mereka memiliki iman yang teguh dan bulat berbeza dengan kita.

Allah sendiri perintahkan Nabi Musa a.s berlemah lembut bila berdakwah pada firaun!!

Ada Riwayat dari Bukhari daripada Jabir RA akan berkatalah dua malaikat ketika melihat Nabi Muhammad SAW sedang tidur, buatkan perbandingan mengenai diri Nabi ini.
Maka berkatalah salah satu malaikat bahawa perbandingan akan diri Nabi Muhammad ini adalah seperti seorang yang menyeru kaumnya supaya berpindah dari kampung kerana akan datang bala tentera untuk menyerang, lalu ada yang ikut dan ada yang enggan percaya, kemudian datanglah bala tentera memusnahkan kampung itu dan binasalah mereka yang enggan dan selamatlah mereka yang mengikut jejak Nabi Muhammad SA

Pendakwah, penyampai, utusan, dan mereka yang seangkatan dengannya adalah seperti seorang juruteknik yang telah di beritahu oleh jurutera pakar bahawa akan terdapat sebuah kondominium akan runtuh, lalu si juruteknik ini menyeru penghuni kondo mengosongkan kondo itu, namun hanya sebahagian yang percaya, sebilangan besar dengan bodoh dan bangangnya menolak, mentakwil, mempertikaikan, memperlekehkan, mengejek, hanya kerana dia seorang juruteknik….oh!

Lalu tak lama kemudian, runtuhlah kondo itu…

Dan cerita tentang Nabi akhir zaman ini pula adalah seorang yang buta huruf, anak yatim, pengembala kambing…orang miskin
Inilah  cerita benar yang kita seniri trlepas pandang…, Nabi seorang yang buta huruf, tanpa PhD, miskin, mengaku Nabi di kawasan paling ramai orang jahat, mengejutkan bangsa Yahudi yang telah lama memandang hina bangsa Arab dan marilah kita lihat situasi sekarangpun sama seperti kisah nabi kita.
Lihat kepada diri kita,bila ada satu golongan yg hadir kerumah kita atas agama dan kerana ALLAH, kita memandang renahkan mereka ini, menghalau mereka, memandang rendah apa perkara yang mereka inginsampaikan semata2 mereka bukan uztaz!!!! Kadang kadang ada orang melayu kita bila ulamak India yang datang berdakwah di pandang hina, kerana dek perbezaan kulit berbanding bila melihat orang eropah kafir bertali leher,berkemeja kemas kita memandang tinggi akan mereka. Jadi tidakkah kita sama seperti kaum2 yahudi di zaman rasullullah, penentang agama. nauzubillah.

Seorang mubaligh India pernah berkata
“kami orang India bila bila buat dakwah, seluruh dunia hina kami macam anjing, kami di halau macam pengemis, Ya, memang kami pengemis,tetapi kami mengemis kepada manusia supaya pulang kepada Allah…(sedang air mata mengalir di pipinya)

Bersabarlah kamu wahai pendakwah, Nabi dahulu bila berdakwah telah di hina oleh bangsa sendiri, Hari pertama istihar Kenabian, telah di tempelang oleh anak Abu jahal, Nabi pernah di sepak macam anjing, pernah di humban ke tanah seperti sampah, pernah di tumbuk sehingga tercabut giginya, di baling najis, di lontar batu sehingga berdarah , di hina di caci, di dusta di lukai, ini adalah gara gara berdakwah dari pintu ke pintu.Hati ke hati,yakinlah inilah jalan yang hak bukan jalan para ulama atau uztaz yg hanya berdiam diri di pejabat2,masjid menanti umat datang seang diluar terdapat berbilion umat yg sedang menderita, berlari2 ke neraka ALLAH, nauzubillah.....

Maka.. berbalik kepada isu mana-mana fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic, akan siapakah yang BENAR . Cerminlah diri, janganlah menyombongkan diri.

Jika kita rasa di pihak yang BENAR, maka kita kena bergerak menyampaikan walaupun satu ayat kebenaran dari rumah ke rumah untuk bagitahu pada setiap orang bahawa kita adalah benar menyampaiakan kalimah lailahhaillallah!! Inilah yang di buat oleh semua Nabi dan Rasul!!! Bagitahu kebenaran mereka di setiap pintu rumah manusia!!! Bagitahu dengan lemah lembut dan rendah diri..Korbankan masa,diri dan harta.

Kalau kita hanya duduk bercakap berapi api di masjid ,balai raya, dewan, kita telah menzalimi masyarkat kita kerana berapa ramaikah yang hadir pada ceramah2 kita,wahai tuan2 yang dimuliakan ALLAH.
Biarpun kita berhujah dengan benar, tapi tetap salah kerana tidak bergerak dari pintu ke pintu untuk menyampaikan kebanaran dan tiada perasaan seikitpun bersalah kepada masyrakat diluar sana yang berbillion menderita, malah memandang rendah kepaqda golongan yang berdakwah rumah ke rumah ini mengatakan mereka tidak berilmu malah ada dikalangan kita mengatakana mereka sesat, nauzubillah. Sesungguhnya kita la yang sesat sedangkan merekalah yang hak kerana mereka telah mengamalkan kandungan al quran bukan kita yang hanya setakat baru membaca dan berbahas tentang ilmu2 yang terkandung di dlm kitab suci tersebut.

we are SELFISH man!!!

Macam contoh, jika kita pakar bangunan runtuh, kita tahu sebuah flat akan runtuh, kita ada bukti kukuh, dan dalil saintifik yang menguatkan hujah, tapi jika kita setakat bersembang di pejabat, Habislah penduduk di flat tersebut,lebih2 lagi di sana ada ibubapa kita,pakcik makcik kita dan kita akan di salahkan oleh kerajaan kerana:
Kenapa tak bagitahu setiap penduduk di flat itu bahawa bangunan akan runtuh..
Dengan tanpa perasaan serba salah kita jawap 
Dah iklan dalm surat khabar.(bukan semua baca surat khabar)
Dah bagi ceramah kat masjid.(bukan semua orang pergi masjid)
Dah buat lagu Nashid muzik rojak.(bukan semua orang dengar lagu)
Dah buat VCD.(bukan semua orang ada VCD player)
Dah sampaikan melalui internet, FB, blog ( bukan semua ada internet)
Jadi tanya lah kita adakah kita sekarang dalam golongan yang hak yang  ikut sunnah Nabi terutama dalam berdakwah, tak kira macam mana canggihpun zaman, bila bomba nak runtuhkan bangunan, maka ahli bomba itu akan pergi setiap pintu ke pintu untuk memastikan semua orang dah keluar, begitulah dakwah para nabi dan rasul, mereka akan pergi ke setiap pintu manusia, nabi Nuh a.s bagitahu pada semua orang, banjir besar akan datang..,
Kalaulah setiap kali dari bekas tapak kaki Nabi berjalan itu dapat tumbuh rumput.., maka seluruh Mekkah dan Madinah akan penuh dengan rumput kerana Nabi SAW sendiri selama 13 tahun di mekah dan 10 tahun di madinah pergi jumpa manusia dari pintu ke pintu, dari hati ke hati.. dari rumah ke rumah , dari kabilah ke kabilah..tapi pelik ada satu golongan yang sibuk dengan politik yang kononnya berpaksikan islam mempergunakan kisah nabi mendirikan negara di madinah tetapi mereka lupa atau buat2 lupa tentang 13 tahun di mekah dan hakikat di madinah rasul tetap menghantar jemaah2  yang terdiri dr sahabat2 baginda s.a.w pergi berdakwah hingga kehujung dunia, mereka tekan perasaan mereka, sanggup meninggalkan biumi madinah,mekah,sanggup menggalkan nabi yang trcinta demi agama tetapi lain pula kita,tak habis2 dengan hujah2 sombong kuasa, politik,negara islam,bagaimana nak fikirkan dahan sedangkan akar mati.

Bertaubatlah wahai para pendakwah yang tak ikut cara Nabi, kembalilah kepangkal jalan, setakat pergi 5 tahun sekali bila tiba pilihan raya baik tak payah, dulu cakap ahli neraka kerana tak pergi mengundi, sekarang dekat batu talam baikot pilihan raya apa cerita? Siapa pulak ahli neraka, betulah kata Nabi, siapa tuduh orang islam sebagai orang kafir, maka kapir itu akan kembali kepada dirinya sendiri, kenapa mudah kita mengkafirkan saudara kita yang lain, jika mereka jauh dr ALLAH sepatutnya kita kena jumpa mereka,cerita dengan penuh berhikmah tentang agama,dan rendahkan hati insyaALLAH hidayat ditangan ALLAH. Ini tidak ceramah sana sini membusukkan saudara seagama,kafir mengkafirkan adakah ini politik cara rasulullah.. cuba jawap ci .

Ibrahim adham seorang wali Allah yang terkenal tinggalkan kerajaan dan pangkat dia untuk sempurnakan iman, kita pulak bercita cita untuk dapatkan kerajaan untuk sempurnakan iman? Boleh ke macam tu? Sama ada kita yang tak faham agama atau Ibrahim adham yang tak faham ugama?

Dakwah adalah tulang belakang agama, tanpa dakwah agama akan lumpuh, dan agama memang sedang lumpuh sekarang ini kerana kita sedang sibuk mematahkan tulang belakang agama secara tidak sedar dengan mengabaikan dakwah cara nabi SAW malah menghalang dan tidak menyokong saudara kita yang lain membuat dakwah,nauzubillah, sedangkan orang murtad berbondong bondong…,


------------
GANJARAN UGAMA
( TIDAK MEMINTA UPAH )

Zaman sekarang, pendakwah yang tak mintak upah di anggap sesat, manakala pendakwah yang dapat upah di muliakan, di sanjung…huh!

Dulu Nabi buat dakwah tanpa upah juga, dan memang Nabi juga di anggap sesat, so kITA FIKIRLAH SENDIRI.

Dalam surah Yassin ada bagitahu, ''ikutlah orang yang tak minta upah''..,
JIka ada fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic yang mintak upah, nak bayar duit minyak duit tol, nak beli poster tampal poster, tengah ceramah datang tabung bergerak. fIKIR FIKIRKANLAH.
Nabi suruh guna harta kita sendiri untuk tegakkan agama, bukan harta duit orang lain, masa nak hijrah dulu, Abu bakar RA bagi free kat nabi SAW unta dan kelengkapan, Nabi tolak, Nabi beli dengan abu bakar secara hutang kerana tertib nak tegakkan ugama kena guna harta sendiri!!!
Kalu korang takde duit nak tegakkan ugama, kenapa tak berhutang? Nak beli kereta dan rumah boleh pulak berhutang, untuk ugama kenapa nak orang support? Tak faham ugama betul!!!


-------
HATI UGAMA(HUBUNGAN DENGAN MASJID)

Hati bagi kampung adalah masjid,
Jika hati kosong bagaimanakah perasaan kita, pasti terasa serba tak kena,jika hati sakit apatah lagi,pasti kita akan berikhtiar mencari penawar,jumpa doktor dan berbagai2 cara utk menyembuhkan hati tetapi bagaimana jika masjid kosong ? siapa yang peduli ?Ada golongan  yang sibuk berzikir sehingga tiak ke masjid, sehingga ada seorangahlinya berkata jika ke masjid maka tak dapatlah habiskan zikir. nauzubillah,sesungguhnya iblis telah berjaya menyesatkan kita dalam bidang agama.

Pernah seorang ahli tarikat bertanya:
kenal tak Allah?
Dia cakap:
“Permulaan agama, adalah mengenal Allah”
Tetapi bagaimana kita nak mengenal ALLAH sedangkan rumah ALLAHpun kita tidak mampu pergi, adakah iman sebegini mampu membuat kita mengenal ALLAH,ingatlah bahawa zikir dikurniakan ALLAH untuk kepada para pendakwah mententeramkan hati mereka selepas mereka penat keluar berdakwah,dihina,icacai,,ditentang dan ALLAH ubati mereka dengan zikir.Ini barulah jalan yang hak untuk kita mengenal ALLAH,kita membuat kerja ALLAH,memakmurkan rumah ALLAH.

Pelik ,jika mereka ini yang dikatakan benar2 mengenal ALLAH, Kenapa masih tidak memakmurkan rumah Allah,? Bukankah ALLAH mencintai hamba2NYA yang memakmurkan rumah2NYA.
kita sibuk berzikir sampai tak datang masjid apa cerita?
Zikir tu memang dapat menteramkan jiwa, tapi jika sampai tak datang solat jemaah kat rumah ALLAH itu tandanya iblis berjaya menipu kita. Allah bagi nikmat zikir kpd nabi dan rasul sebab mereka dah banyak korban perasaan bila berdakwah, jadi bila berzikir dapat menenagkan jiwa raga dan pulihkan semangat, ini kita tidak, yang sibuk berzikir tapi tak berdakwah , apa cerita?
Zikir seperti bawang goreng atas nasi goreng, memanglah bawang goreng tu sedap terutamanya bagi mereka yang takde makanan, tapi hakikatnya bawang goreng adalah penghias kepada nasi goreng, itulah hakikat dakwah, berdakwah tu macam nasi goreng, manakala berzikir tariqat itu macam bawang goreng,
Bila korang buat amalan agama tapi tidak menghubungkan diri dengan masjid, maka amalan kita seperti air mustrakmal, bersih tapi tidak menyucikan… kita kena jadi air mutlak, suci lagi menyucikan..

Ada jugak golongan yang nak kemajuan, ekomomi, ilmu, dan Negara islam tapi aktiviti mereka tak buat kat masjid macam Nabi buat, mereka sibuk nak islamkan bank,  islamkan mahkamah, islamkan universtiti dan islamkan Negara… tapi lupa nak memakmurkan rumah Allah.., masjid jadi tempat solat sahaja dan adat nauzubillah..,

Sungguh kasihan..
Firman Allah: Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat (at taubah:18)
Benarkah kita sudah jadi orang yang beriman walaupun mengabaikan pemakmuran rumah Allah?
Kita sibuk marah jika tiadanya klinik yang 24jam,jika hospital tidak 24jam jika balai polis tidak 24jam,jika bomba tidak 24jam malah pusat2 membeli belah kinipun ada yang 24jam, kerana kita sedar akan kepentingannya,cuba bayangkan jika hospital tidak 24jam, bomba tidak 24jam, polis tidak 24jam,
askar tidak 24jam,apa yanag akan terjadi kepada negara ? Tetapi kita tiak pernah sedikitpun kisah tiada satupun rumah ALLAH yang hidup 24jam kecuali markas JEMAAH TABLIGH di SRI PETALING YG HIDUP 24 JAM jadi kita ucapkan tahniah kpd mereka krn golongan ini berjaya menghidupkan markas mereka dan pelik jika golongan ini berusaha untuk memakmurkan rumah2 ALLAH di kawasan2 kita kita halau mereka,kita tidak mahu bekerjasama,kita memandang rendah akan mereka ,kamu sedar atau tidak sbenarnya disisi ALLAH darjat mereka cukup tinggi dan mulia berbanding kita,mereka hanya sibuk memikirkan soal umat seperti fikir nabi,sibu dengan kerja dakwah seperti kerja nabi,sibuk dengan amalan2 memakmurkan masjid seperti nabi dan sahabat,sibuk dengan amalan n memprbaiki akhlak seperti yang di ajar nabi, menghidupkan sunnah dlm kehiupan mereka tetapi kita ? Tanya kemabali sedalam2nya dalam hati,
Kenapa? Kenapa masjid berkunci? Kerana takde fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic yang sudi lapangkan masa untuk hidupkan masjid 24 jam macam masjid Zaman Nabi saw!!!

Jangan jadikan masjid sekadar pelepas hajat(buang air), pergi bila berhajat sajer, bila nak khawin, bila nak tahlil dan bila jadi mayat baru tunjuk muka kat masjid!!!



Kesimpulan:


Maka nasihat aku kepada korang semua yang masih keliru atau sedang keliru dengan berbagai bagai fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic supaya renung an fikir dengan akal yang di kurnia Allah untuk menilai siapakah yang benar?
yang mana bagi kita jika ada fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic yang :
MENGABAIKAN SOLAT JEMAAH
BERDAKWAH BUKAN CARA NABI
MINTAK UPAH
AKTIVITI MEREKA BUKAN DI MASJID

Maka mereka adalah sesat dan menyesatkan!!!!!!
 dan KENAPA PERLU MENYESATKAN DAN MENGHALAU
  golongan yang :

MENGHIDUPKAN SOLAT BERJEMAAH
MENGHIDUPKAN AMALAN DAKWAH
IKHLAS KERANA ALLAH
MEMAKMURKAN MASJID DENGAN AMALAN2 MEREKA DI MASJID

Tanya kembali kepada kita adakah ita masih lagi mahu menyombongkan diri menegakkan benang yang basah,terserahlah sesungguhnya ALLAH lebih maha mengetahui hamba2nya yg benar2 jujur dalm memeprjuangkan agamaNYA seperti cara NABI MUHAMMAMD S.A.W

1 ulasan:

  1. masyallah... sy tersentuh bc tulisan anda...maha suci allah,,, benarlah msyrtk hr nie terlalu mengikut pemikiran budaya barat dan menggunakan akal logik tnpa berpandukan al quran dan as sunnah.....wlaupn sy prmpuan... sy sgt mengagumi jemaah tabligh... biarlah apa yang orng kata yng pnting jemaah tabligh mjalnkn tngjubjwb dan amanah mgikut acuan rasullullah,......mogga2 msyrkt hr nie berubah dn kmbali pada ajaran islam yg sebenarnya,,insyallah,,, truskan usaha anda,,

    BalasPadam