Selasa, 20 September 2011

tariqat


Postby zikri on Fri Dec 27, 2002 7:01 am
Assalamualikum

Rasullullah pernah didatangi malaikat Jiril as yang menyamar sebagai seorang yang hebat perawakannya dan bertanyakan baginda berhubung Iman, Islam dan Ihsan. Lalu baginda menjawab lima perkara berhubung rukun Iman, enam perkara berhubung rukun Islam. maka setiap kali baginda menjawab jibril yang menyamar itu bewrkata "Engkau benar".

berhubung persoalan Ihsan Rasullullah menjawab Ihsan itu dengan menganggap bahawa ketika dalam ibadah itu anggaplah kamu melihat Allah dan kalau tidak pun Allah melihat Kamu maka jibril berkata "Engkau benar" .... dan ihsan inilah Tariqat.

Berdasarkan Hadis Jibril di atas membayangkan bahawa Tariqat itu mempunyai silsilahnya.

Baginda rASULLULLAH JUGA BERSABDA ... Sahabat-sahabat ku umpama bintang-bintang dilangit , ikutilah mereka nescaya kamu akan beroleh petunjuk.

Tariqat merupakan Jalan untuk mengenal tuhan, selepas mengenal maka datanglah kecintaan. Apabila cinta pada Allah maka akan lahirlah keikhlasan dalam setiap qadha Nya.

Perjalanan tariqat juga dikenali sebagai perjalanan kaum sufi atau ahlullah. Tariqat mempunyai guru yang menjalankan aturcara wirid dan selawat yang menjadi amalan baginda dan para sahabat sehingga Allah melimpahkan kepada mereka ilmu-ilmu yang tersembunyi.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum,
    ohh itu,mksd terikat..bagus penulisannya.

    BalasPadam