Rabu, 25 November 2009

UNTUKMU ISLAM.....usah bertaklid buta

Untuk saudara seagama...harap kita semua dalam lindunganNYA dari fitnah akhir zaman, kekolotan dan kesempitan akal,beremosi,sifat2 mazmumah dan hasad dengki manusia. Teringat saya pada kem motivasi anjuran BTN untuk program peranis siswazah pada awal bulan.Menanam sifat kenegaraan dalam setiap hati para peserta.Pasti dari segi pemikiran yang dangkal, penyampaian modul2 terasa berat sebelah, lebih kearah meraih undi,atau sokongan kepada pihak kerajaan.Bagi saya...mungkin ada benar,cuma disini saya hanya mahu membuka rakyat tentang kepentingan kenegaraan yang lebih positif dengan menolak parti2 di hati mereka.Pasti kita banyak membaca dan mendengar berbagai cerita dunia politik masa kini,dengan gejala2 rasuah, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya,tapi bukan ini yang ingin saya ketengahkan,yang saya mahu,bahawa kita sebangsa,seagama lebih2 lagi para golongan X,bakal peneraju masa depan negara,tidak cepat melatah,beremosi dan bertaklid buta, bila mendengar atau membaca sesuatu rencana.Bukankah ISLAM mengajar kita meneliti setiap berita dan tidak sewenang2 nya menelan untuk mengelakkan darai fitnah yang boleh mengakibatkan perpecahan kita..Lihatlah wahai saudara2 ku dan sedarlah,kita telah berpecah,berpuak2,lebih mementing soal kuasa,soal kepentingan peribadi dari memikirkan kebaikan bersama.Saya masih teringat akan kata2 seorang hamba ALLAH,kenalan saya yang bertaklid buta menyatakan kekafiran sesama agama,menyatakan org itu ,org ini wahabi termasuklah Dr Asri bekas mufti perlis hanya bila dia mendengar org berkata dan membaca rencana2 yang tanpa soal selidik dan dilapisi dengan hujah2 yang kuat.Begitu mudahnya masyarakat kita sekarang menyatakan sesuatu biarpun pada dasarnya dia sendiri tidak selidiki dan jelas.Saya tidaklah marah,malah saya selidiki setiapa kenyataan yang dibuat,saya telah banyak memabaca rencana2 Dr Asri,rencana melalui blog2 pembanteras wahabi,blog JAKIM dan lain2 demi mendapatkan penjelasan sebenar.Keputusannya saya tidak nampak apa2pun yang salah pada setiap rencana2 Dr Asri dan forum2nya.Mengapa kita mudah mempercayai sesuatu berita daripada meneliti terlebih dahulu.Saya tidak bermaksud menyokong mana2 pihak tetapi biarlah kita berdiri dengan kebenaran dan hujah2 yang jelas dan terang tetapi bukan kerana kepentingan peribadi dan hujah2 yang kosong tanpa ilmu yang cukup.Saya sendiri ingin menegur segolongan ahli2 politik berucap yang ingin meraih undi,jujurlah pada setiap perkatan dan jauhi dari ucapan2 kesat,menghina,cercaan,hasad dan menjatuhkan seseorang pihak lawan baik UMNO,PAS atau PKR.Yang saya amat sedih bila melihat tokoh2 dengan berpakaian agama,berucap dengan kata2 hinaan,tanyalah kepada diri,adakah ini NABI kita MUHAMMAD S.A.W ajar.Ini boleh mengakibatkan penerimaan masyarakat yang mudah bertaklid buta membuat andaian2 dan akan mendatangkan perpecahan dikalangan umat islam,lihat sahaja bukti2 yang kita lihat,perpecahan dikalangan umat2 islam di MALAYSIA,lebih melihat pada parti,kepentingan diri dari kesatuan ummah.Saya sedar ini agak pedas untuk ditelan tetapi marilah kita bersama2 menilai sesuatu perkara sedalam2 nya daripada bertaklid buta dan usahlah kita sering memperkatakan aib2 saudara kita,menghina,mengkafirkan,mencerca sesama agama ingatla pada hadis2 nabi bahawa baginda lebih mementingkan ummah dari peribadi.MUdah2an kita berubah kepada yang lebih baik demi kesejahteraan bersama.

1 ulasan:

  1. got free time, visit my blog..
    http://dakjaat.blogspot.com

    neway thanks for joining Bloggers Malaysia Group [Facebook] selalu2kan check out page group. Support blogger lain eh ;D

    [dh link blog ni dlm blog BM]

    BalasPadam